zondag 8 november 2015

Inzoomen op kwaliteiten, hoe een team een stap maakte

Tijdens de (vervolg) trainingen gaan we dieper in op de kwaliteiten in de groep. Het blijkt dat in groepen veel kwaliteiten (in de kern) op elkaar lijken. Daar met elkaar op inzoomen is een boeiend proces, waarvan hier verslag.

Ik vroeg bij een team om allemaal naast elkaar te gaan staan. Ik vroeg om dat willekeurig te doen. Dus ging iedereen netjes in de rij staan.

Daarna vroeg ik aan iemand om bij mij te komen staan. Ik vroeg aan diegene om een kwaliteit van zichzelf te noemen.

Doortastend


De kwaliteit was Doortastend. Daarna vroeg ik aan diegene om Doortastend in de lijn te zetten, dus van heel weinig doortastend naar heel veel doortastend. De collega's in de rij moesten zich schikken naar hoe de collega iedereen plaatste. Niemand mocht iets zeggen of reageren.

We kregen dus een beeld van die persoon hoe hij zijn collega's zag. We begonnen met de persoon die hij het meest en minst doortastend vond. Deze collega's kwamen voor de groep te staan.
Ik vroeg vervolgens om de twee die de uitersten verbeelden om op een door henzelf bepaalde afstand van mijn 'voorbeeld' persoon te gaan staan.

Degene met de minste doortastendheid ging een meter of twee verderop staan en draaide zich om en degene met de meeste doortastendheid ging gelijk naast hem staan. Daarna begon het 'verkennen'. De rest bleef staan en keek vanuit een halve cirkel toe. De voorbeeld persoon ging nu aan het werk en moest vanuit zijn eigen kwaliteit dit proces toelichten. Na vijf minuten kregen de collega's de gelegenheid om te reageren. Door de rust en de vertraging die we hadden afgesproken kreeg deze oefening een extra dimensie. De feedback was oprecht en tegelijk ook onderzoekend.

Ingetogen

Degene met de plek van de minste doortastendheid herkende zich meteen in de feedback. Ik liet daarmee ook de kwaliteit onderzoeken die past bij iemand die weinig doortastend is. Aarzelend werd genoemd als allergie, maar wat is de kwaliteit? De betrokkenen kwamen al snel op Ingetogen. Ingetogen is de kwaliteit die hoort bij de Minst Doortastende. Dat het klopte werd meteen bevestigd.
Later werd degene die in de lijn stond op Minst Ingetogen toebedeeld met de kwaliteit Expressief.

Conclusie:

De hele groep maakte zijn eigen rij tijdens de training. Tussendoor noteerden we op flappen de uitkomsten. Daar waar het niet klopte gingen we 'constructief' te werk. Het feedback proces kreeg een flinke verdieping door het onderlinge onderzoek. De collega's kregen zo een nieuw beeld van zichzelf en hoe anderen hen zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten